woensdag 24 februari 2010

Wat een ervaring: lucky money voor mijn team

Even een hele korte blog van mijn kant deze keer maar wilde deze ervaring van vanmiddag even delen:

volgens de Vietnamese traditie start het nieuwe jaar (Chinese of Lunar new year en alhier TET geheten) op met diverse tradities en rituelen die zich allemaal rond geluk-geven gaan. Eentje daarvan is het geven/ontvangen van lucky money. Je stopt een symbolisch bedrag in een speciaal daarvoor gemaakt rood gekleurd envelopje en geeft dat aan mensen die je geluk wilt brengen. Je moet daarbij denken aan bedragen tussen de 20.000 en 200.000 Dong (dus 80 eurocent - 8 euro). In de hierarchie geef je van hoog naar laag, dit geldt op de ouderdomsladder maar in een bedrijf van de chief tot de medewerker. Je hoeft het niet te doen maar wordt extreem gewaardeerd. Sterker nog..je krijgt zelfs diverse hints of je het gaat geven.

Ik had besloten mee te gaan in deze traditie en uit de prive-kas aan 130 sales mensen dit lucky money te geven. Tijdens Carla's verblijf in Nederland had ik haar gevraagd ook 20 5-euro biljetten te scoren...ad random in de enveloppen gedaan. Dollars hadden ze ooit al eens gekregen, hoorde ik, maar Euro's never.

En jawel..vanmiddag om 2 uur..ik ga (mijn secretaresse had alles keurig voorbereid) met een stapel van 130 van die rode enveloppen voor mijn kantoor staan en roep "CD/sales..lucky money today"!

Ongelofelijk: van alle kanten stormen meer dan 100 medewerkers op me af en gaan vol hilariteit voor me staan..oh jee...korte speech dus... beste allemaal, een happy tet vol geluk en gezondheid gewenst..er komt zo lucky money... Meteen roept er eentje..zit er in alle enveloppen evenveel? Je voelt de groep die wil horen..."nee natuurlijk niet"..

En dat zeg ik ook..."nee...mijn vrouw is naar de bank geweest en heeft van onze eigen rekening geld opgehaald"..Meteen barst de groep in joelen uit...Als je namelijk prive geld geeft, brengt dit extra geluk! Je geeft als relatief rijke westerling, je eigen voorspoed en geluk door aan de Vietnamesen. "en de bedragen verschillen en in enkele enveloppen zit speciaal lucky money: euro's!".

De groep dromt zich om me heen, handen worden uitgestoken en ik begin uit te delen. Dit is echt een van de meest rijke ervaringen tot nu toe. Overal zie je blije gezichten, mensen kussen letterlijk achter hun bureau de enveloppe en degenen die extra luck hebben "5 euro" schreeuwen het uit van blijdschap! Ik kan vandaag niet meer stuk!

Het is een luttel bedrag voor ons Westerlingen (denk dat ik nog geen 200 euro heb geinvesteerd in deze hele groep) maar als je de blijdschap in die Vietnamese gezichten ziet: super! Hier worden kleine dingen gewaardeerd, wordt geluk als bijzonder ervaren en geeft iedereen de rijkdom aan elkaar door.

Wat een dag..een korte blog maar moest even aan jullie volgers kwijt.

3 opmerkingen:

  1. Geweldig Rob, Goed gedaan!!!
    Ik ben trots op je, maar dat wist je al.
    Pa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi om te zien hoe je je eigen waarden blijft naleven, en wat dat dan doet als je je zo verbindt met een andere cultuur. Top!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoe zou jij het vinden om 1000 euro zomaar te ontvangen? ook blij toch?
    dus wat je zegt: hier worden kleine dingen gewaardeerd, klopt niet.

    BeantwoordenVerwijderen