zaterdag 13 februari 2010

TET is begonnen!

Het Lunar New year (in Vietnam TET geheten, naar het TET offensief in 1968 tegen de Amerikanen) komt er aan! Morgen verlaten we het jaar van de Buffalo en komen we het jaar van de Tijger binnen. Een bijzonder jaar moet dit worden, de Tijger is er slechts 1x in de 60 jaar heb ik begrepen.

Vorige week, was weer een drukke maar mooie. Ik ben op maandag naar Phan Tiet gereden, een badplaats aan de kust. Ongeveer 4 uur met de driver...slechts 200 km maar je hebt hier even nodig. De distributeurs conference van Ho Chi Min East. Ongeveer 100 man/vrouw die onze plannen voor 2010 aanhoren. In een prachtige ambiance, middenin een resort, worden de gasten enthousiast gemaakt voor weer een groei-jaar. Want dat wordt het. Ik doe de openings-speech en verblijf tussen onze klanten en mijn team. De volgende dag om 6 uur 's ochtends vertrek ik alweer. Want om 13.00 uur vertrekt mijn vliegtuig naar Jakarta. Indonesia here I come! Ik arriveer op tijd en heb 2 prettige vluchten. Tussenstop is Singapore. In Indonesia heb ik 1,5 dag de plannen van de Aziatische regio. De 14 grootste Unilever-landen van de wereld (ex West-Europa en the America's) komen bijeen voor wat Customer Development betreft. Erg leuk en leerzaam. Het Indonesische team staat bekend om haar gastvrijheid. Na de 1,5 dag binnen zitten, hebben we de laatste dag store visits in Jakarta. En een lancerings-event van nieuwe sales ladies. De dames gaan Unilever producten aan de man/vrouw brengen in alle supermarkten. Zo iets indrukwekkends heb ik nog nooit meegemaakt. Ik zit op de eerst rang dus heb goed zicht in een afgeladen congres centrum. Alle klanten zijn uitgenodigd. We zien films, taditionele dans en de presentatie van hun nieuwe concept. Wat we niet hebben gezien is dat de zaal aan beide zijden is afgezet. In eens gaat het licht aan en verschuiven de panelen aan beide zijden van de zaal. Aan beide kanten verschijnen 1000 dames in prachtige uniformen. Ze scanderen Indonesische leuzen en roepen dat ze trots op de Unilever family zijn! Enorm..wat een dynamiek. Veel muziek, Indonesische Artiesten verschijnen. Super om weer mee te maken. De avond ervoor hadden we als zo'n prachtige avond gehad. De Indonesische directie had ons leiderschapsteam uitgenodigd voor een echte rijsttafel. Voor mij als Nederlander en mijn Zuid-Afrikaanse collega (ook een Dutchie) echt vertrouwd..de Nederlandse woorden gaan over tafel en we scheppen nog een loempia op. Aan het eind van de avond staat de directie-voorzitter op, pakt zijn gitaar en geeft een heuse show!

Vrijdagavond heb ik nog diner met vriendin van me die in Jakarta woont. Ik heb lang met haar samengewerkt in Rotterdam. Nu zit ze voor Kimberly-Clark (Huggies luiers enzo) alhier. Samen met Waldo haar man en nog een stel dat ik ken, nemen we wat lekkere wijn en een heerlijk diner.

De ochtend erna..vertrek ik om 06.15 uur al met de plane terug naar Singapore. Uurtje overstaptijd (ik haal het echt maar net..) en kom op tijd aan in Ho Chi Minh.
Carla vertrekt die dag voor een weekje Nederland. Ze gaat haar ouders bezoeken in Weert! We zien elkaar nog 1,5 uur hier thuis...ze vertrekt via KL naar Amsterdam.

Ik heb de kids een week alleen. Heerlijk eigenlijk..wat geregel maar we hebben veel hulp uiteraard. We beginnen zaterdag hier uit-eten in het BoatHouse aan de rivier met Marijn en zijn kids. De logeerkamer boven wordt onze logeerkamer voor de hele week. Loes, Jasper en Koen vinden het geweldig...logeren thuis!
De week verloopt soepel en het einde van het jaar nadert. Echt een apart gevoel..het is echt oud&nieuw..Alle Vietnamesen nemen vrij, winkels gaan dicht en iedereen pakt de bus, de trein of het vliegtuig naar alle uithoeken van het land om familie te bezoeken. Het is een veel groter iets dan bij ons kerst..Heel indrukwekkend.

Gisterenavond zijn we met z'n 4-en naar de binnenstad geweest. Ho Chi Minh op zijn mooist! De hele stad is omgetoverd in een bloemenzee. Overal overal..bloemen, lampjes, eetstalletjes en lekkere muziek. Loes gaat mee in traditionele kleding. Ze hebben alledrie veel bekijks. We blijven opvallen als wit-neuzen hier :-). 's ochtends heb ik ook de assembly van Jasper en Koen meegemaakt op de Britse Internationale School. Het hele lunar-nieuwjaar wordt in musicalvorm ten tonele gebracht. Alle kindjes in tradionele kleding. Ze maken echt veel mee. Het worden echte kleine wereldburgertjes. En als je ze alledrie Engels hoort spreken en ze ziet spelen met Koreaanse, westerse, Japanse, Vietnamese, Amerikanaanse kindjes, dan ben ik beretrots!

Al met een al weer 2 enerverende weken. Mister Long onze driver is er al...over een half uurtje karren we samen door een rustig Ho Chi Minh naar de airport om Mama op te halen. Lunar Nieuwjaar..oftewel TET is begonnen! Het blijft een prachtig land, een prachtige ervaring!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten