zondag 13 februari 2011

The Year of the Cat in de markt!

Op dinsdag 8 februari zijn we met heel het bedrijf de markt ingegaan. De eerste dag in het nieuwe jaar (we zijn van de Dragon nu in the Cat beland).
Ik had ervoor gekozen om naar Ca Mau te gaan. Dit is de meest Zuidelijke provincie van Vietnam in de Mekong Delta. Een extreem vroege vlucht (5.55AM) voor mijn eerste werkdag :-) maar we vertrekken. Vinh (mijn General Trade hoofd) en ikzelf.. Ik zie m knikkebollen en ik besluit in het vliegtuig (68 persoons) hetzelfde te doen. Na ruim 55min vliegen komen we redelijk uitgerust aan. De sales-ploeg staat ons al op te wachten. Chuc Mung Nam Moi, oftewel gelukkig nieuw jaar, wordt overal gewenst. Dit is voor de Vietnamesen pas echt het nieuwe jaar, ons oud&nieuw op 31dec/1 januari is van weinig betekenis in de meeste landen van Zuid-Oost Azie. We bereiken na 20min rijden de distributeur alwaar zo'n 35 salesmen in Comfort uniform (ons wasverzachters-merk) zitten te wachten. Een applaus voor Vinh en mij en de instructie van de dag wordt gegeven. Ik doe nog een kleine speech en deel alle verkopers de bekende rode enveloppe met "lucky money"uit. Daarna vertrekt de colonne met scooters de markt in. Wij volgen in de auto. Alle winkeltjes zijn net open dus we verkopen, praten, merchandisen en maken zelfs winkeltjes schoon. Prachtig weer. We sluiten de dag af met een diner ergens in de Mekong (voor mij is er tegenwoordig standaard beef bij) en de mot-ha-ba yoh (1-2-3 yeah) klinkt weer luidkeels bij het ledigen van een Heineken!
Ik zit deze keer in een simpel hotel met het team (700.000 dong voor een nacht, 28 euro) maar ik slaap goed. De volgende dag gaan we met de boot de markt in...Ik dacht nog even een klein bootje die je overal bij alle riete huisjes ziet liggen langs de oevers maar nee... een heuse speedboot is gehuurd voor een 1,5 uur durende boottocht naar Mui Ca Mau. Waarom vraag ik? Omdat je dan het meest Zuidelijke puntje van Vietnam hebt aangedaan, krijg ik als antwoord!
We varen (met afwisselend maar rap tempo) 1,5 uur over de Mekong Delta -soms extreem breed, soms smalle rivier..Vele huisjes op palen, bootje ervoor, rieten daken, rieten muurtjes..je kunt zien dat we door een van de armere gedeelten van dit land varen.
We bezoeken uiteraard ook markten en de distribiteur blijft bij ons.
Op het meest Zuidelijk punt staat een restaurant op palen in de zee. De zon schijnt en we krijgen relatief goed te eten voor de lunch. Uiteraard kan een foto-sessie met mij en het team niet ontbreken nu we Mui Ca Mau hebben bereikt.
De vaart terug kent hetzelfde tempo en we arriveren moe maar voldaan in Ca Mau city (300.000 inwoners en een van de kleinere steden van Vietnam). Een diner waarbij de laatste verkoop-resultaten de revue passeren. We gaan na het eten voldaan richting het hotel.. de nacht wacht...een goed bed..nog even op TV de situatie in Egypte bekijken en het licht gaat uit..
De ochtend vlucht van 7.25AM naar Ho Chi Minh city is perfect op tijd! Een unicum merken we alletwee op. In HCMC deel ik weer "lucky money" uit aan mijn team..dezelfde prachtige ervaring als vorig jaar.. drommen mensen voor mijn kantoor...prive-geld (ik investeer 150 euro) doorgeven in het nieuwe jaar brengt geluk..zeker als je een rode enveloppe krijgt met daarin 5 euro (daar heb ik er ad random weer 10 van tussen gedaan).. Het Jaar van de Cat is nu echt begonnen...

2 opmerkingen:

  1. Leuk om weer te lezen, dat je een goede start hebt gemaakt in het jaar van de Cat !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een kat maakt rare sprongen:) Leuk dat een aantal ervaringen terug komen, daarmee lijkt de tijd dat jullie weg zijn ook meteen weer veel langer!

    BeantwoordenVerwijderen