woensdag 30 november 2011

Bijennest

Ik dacht toch dat we in 2,5 jaar Vietnam aardig wat dingen hadden meegemaakt wat betreft werkers in en om huis. Schilderijen die scheef hangen, die ze op de muur willen plakken. Airconditioners die ze schoonmaken met een tuinslang en het vuile water over mijn pasgeverfde muur laten druipen. Een lek bij een stopcontact wat ze steeds op een verkeerde plek komen maken en vervolgens gewoon maar 2 m² muur eruit slaan. Maar wat er vanavond is gebeurd slaat toch echt alles.

Afgelopen weekend ontdekten we een enorm bijennest van wel 80 cm hoog bovenop het dak. We hebben nooit bijen gezien en het zat een beetje verborgen, dus we hebben het nooit gemerkt. Als er iets is kunnen we het kantoor van de compound  bellen en dan komt er iemand. Dinsdagmiddag kwamen er 2 mannen, die zoals gewoonlijk nauwelijks Engels spreken. Mijn hulp vertaalt dan. Vanaf de grond naar boven kijkend antwoorden ze 'burn it'. Ik was zeer verbaasd en wilde zeker weten wat ze bedoelden. Ik zei dat ik geen vuur wilde, dat dat echt niet de bedoeling was. Ze lachten me nog net niet uit en zeiden 'no fire, but gas'. Ik denk, nou, dan zullen ze het met gas wel uitroken of zo. Nogmaals gezegd dat ik geen vuur wilde en dat het hun verantwoordelijkheid is. 'No, no fire' was het wederom. Ze zouden in de avond komen, want in het donker slapen bijen blijkbaar. Ik hoefde er niet bij te zijn.

Rob is in Hanoi en ik ben de kinderen naar bed aan het brengen toen ze aanbelden. Ze hadden geen bescherming aan, korte broek aan, helemaal niets bij zich, behalve een ladder en een insektenspuit. Ik ga dus nog even Loes een laatste kus geven en kom na 10 min. beneden. Wat zie ik, een stuk van het dak staat gewoon in de fik !! Help, wat moet ik doen ? Ik bel Rob en die belt gauw onze vriend de buurman die er snel bijkomt. Ze lijken het vuur wel onder controle te hebben, maar echt lekker vind ik het niet met 3 slapende kinderen in huis. Ze hebben geen brandblusser, geen water, helemaal niets bij zich.

Na een tijdje is het bijennest blijkbaar uitgebrand en doven ze het vuur, geen idee met wat, ik denk gewoon met doeken. Ze kijken er nog even na en laten het smeulende zootje achter en willen het dak afklimmen. Nou zegt Jan, dacht het even niet, en stuurt ze terug met een brandblusser en later nog met een emmer water. Ze kijken hem vreemd aan. Waarschijnlijk denken ze: waar maak je je druk om ?
Tjonge jonge, dit is echt weer een staaltje Vietnam. EEn dan is het toch erg fijn om een goede buur te hebben (want aan die verre vriend hebben we in deze niet zoveel....).

1 opmerking:

  1. Ik zie mogelijkheden voor nieuwe commerciƫle activiteiten. Heeft Unilever al Honing in het assortiment?

    BeantwoordenVerwijderen