zaterdag 25 juli 2009

De eerste werkdagen in Ho Chi Minh City

Afgelopen woensdag was het dan zo ver...de eerste dag in HomeBase (de naam van het hypermoderne kantoor van Unilever in HCMC). Driver Long haalde me om 08.00 uur op en door een al druk draaiende stad, reden we naar District 7. Daar staat het kantoor dat 2 jaar geleden uit de grond gestampt is. We wonen in District 2 en de afstand is slechts 12km. Je doet er echter ongeveer 45 min over. We baanden ons samen een weg door de duizenden scooters en drommen mensen. Prachtige dynamiek. Mister Long rijdt beheerst dus dat voelt wel lekker veilig. Hello Mr Rijnders...nice to meet you again...welcome in Vietnam..zijn zo'n beetje de openingszinnen van iedereen die ik tegen kom. Een mooie bloemenboeket pronkt op mijn bureau en Nhat (de nieuwe secretaresse) is zichtbaar zenuwachtig. Ik heb al diverse meetings de eerste dagen en meteen kijkt men naar me om beslissingen te nemen. Jawel..beetje wennen aan de Aziatische cultuur moet ik wel. In Nederland toch wel gewend dat alle teamleden minstens zo'n sterke mening hadden als ikzelf. Maar, to be honest, het heeft ook zo zijn voordelen :-). Alles is al goed geregeld, de laptop, de mobiel, mijn pas...ik kan meteen draaien. Mijn voorganger had een wat afstandelijke benadering richting zijn mensen gehad, dus ik besluit meteen mijn "eigen" leadership beliefs te gaan testen. Een "ik ben er" mail aan mijn direct reports met daarin oa dat ik 1op1 gesprekken wil elke maand en een opsomming van mijn 6 prio's in het begin. Alom waardering dus dat voelt wel lekker. Na 3 dagen (met meteen wat lunches typisch Vietnamees..heerlijk!) best wel moe. Mister Long rijdt me terug (you hard worked this day..) en voldaan kom ik aan om lekker weekend te vieren..Oh ja...wilt u even een speech houden zondag..we lanceren Rexona deo V8 for men...Wie zegt u.. ik? Ja..de nieuwe sales baas...Ok besluit ik resoluut. Ik denk als ik weg loop wel " ik weet er echt helemaal niks vanaf maar we zien wel". De korte speech wordt aangeleverd dus dat komt goed...Zondag dus meteen voor pers en klanten een kleine vuurdoop. Ja zei mijn Pa toen ik hem even belde " je bent de baas of niet"..Ik glimlach (dat ziet ie wel niet maar hij kent me) en loop ons tijdelijk appartement binnen...Wat een eerste indrukken. Prachtig! Ik zal jullie blijven updaten. Groeten allemaal daar. We vinden onze draai al en de laatste paar dagen hebben we alleen maar zon en 35C. Wat wil een gezond mens nog meer...Bye bye..

2 opmerkingen:

  1. Hallo Rob,

    Leuk te lezen, dat alles soepeltjes verloopt daar op je werk.
    Goed dat je direkt begint met het uitvoeren van jouw gedachten en plannen. Ook OK dat je de mensen op een goede manier benadert, maar dat hoef ik je niet te zeggen !
    Ik vind het een leuk verhaal om te lezen en bij te blijven en kijk alweer rijkhalzend uit naar de volgende pulbicaties van mijn correspondentn in HCMC

    Pa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn Rob dat je eerste werkweek goed is gegaan.
    Het lijkt me best moeilijk om alles in het Engels te moeten doen, maar het zal best ver-
    moeiend zijn, maar gelukkig had je een weekend
    voor je met even een optreden er tussendoor.
    Met Carla en de kids gaat alles goed wat willen
    wij op afstand nog meer.
    En nu komt het uitpakken. Fantastisch dat de
    container er al zo vlug is. Dus nog heel even
    en jullie zitten gezellig in jullie own home.
    Luitjes ik kijk met plezier naar de volgende
    berichten. De techniek staat voor niets.
    Lieve groeten en kus van moeders

    BeantwoordenVerwijderen