maandag 24 augustus 2009

Een paar dagen strand

Voor onze 'zomervakantie' zijn we van donderdag t/m zondag naar Mui Ne aan de kust gegaan.
Een reis van een kleine 200 km, waar we 4 uur over doen. Er is maar 1 weg van Zuid naar Noord door het land. Een 2 baans weg, die af en toe 3 auto's naast elkaar telt en dan aan weerszijden nog eens een paar scooters. Bussen halen elkaar toeterend in, maakt niet uit of er wel of geen zicht is, of er scooters in de weg rijden of dat er een tegenligger aankomt. Mr. Long rijdt erg voorzichtig, maar het is toch wel erg prettig als je je bestemming bereikt !
De kinderen zijn zoet met onze meegenomen DVD schermpjes achterin, dat hebben ze hier nog niet eerder gezien !

Aangekomen in Mui Ne komen we aan in een paradijsje aan het strand. Palmen geven je het tropische gevoel, de zee is hier ruw en aantrekkelijk voor kitesurfers. Heerlijk een paar dagen uitrusten ! We huren een jetski, wat Jasper en zelfs Koen fantastisch vinden!









1 ochtend sta ik om 5.30 uur op om met mijn camera op pad te gaan. Vietnamezen zwemmen al in zee (met kleren aan). Ik neem een taxi en probeer duidelijk te maken dat ik naar de haven van Mui Ne wil. Met een portier van het hotel en een taxi chauffeur die geen engels praat is dat wat lastig. Ik rij een kwartier en dan wijst de taxichauffeur naar beneden naar een paar bootjes op het strand. Ik stap maar uit en denk tegelijkertijd, waar moet ik heen, want verder is er niet veel. Ik begin te lopen en zie om 6.00 uur hoe de Vietnamezen de dag beginnen. Overal zitten ze op straat te ontbijten. Ze zitten met de hele familie (opa, oma, kleine kinderen) voor de deur pho te eten (een soort soep met noodels). Een kindje poetst zijn tanden in de goot met een emmertje. Jonge meisjes fietsen in witte traditionele kleding op hun fiets naar school. Een paar scooters schieten me aan, gebarend of ze me ergens heen kunnen brengen. Ik vind een weggetje, waar ik de zee zie. In de verte zie ik allemaal bootjes op het strand liggen en veel bedrijvigheid. Ik klim er over de rotsen naar toe en wordt beloond met prachtige taferelen.








Zaterdag komt Mr. Long ons ophalen en brengt ons naar de Witte Duinen. Tientallen kinderen komen op ons afgerend met 'sleetjes' waarmee we van de zandbergen kunnen afsleeen. De kinderen vinden het wel leuk en genieten van het beklimmen van de zandbergen.

Na een paar heerlijke dagen gaan we terug naar huis, waarvan Koen zegt: 'dat grote, daar waar mijn fietsje staat'.
Woensdag begint school en daarmee komt het normale ritme in zicht.

3 opmerkingen:

  1. Hallo Carla.
    Een erg leuk stukje dat je ook direct een indruk geeft van het Vietnamese leven.
    Fijn dat jullie het allemal zo naar de zin hebben gehad.
    Succes voor de kinderen straks op school.
    Pa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een geweldig verslag en goede ondernemende geest! Jammer dat Internet nog geen geur kan overbrengen, het zal vast erg indrukwekkend zijn! Leuk dat de kinderen het ook zo goed ervaren!

    Kees & Mariska

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geniet nog een dagje van de zomervakantie, voor je het weet is het weer winter... doen wij ook. Had net een culinair berichtje gestuurd, maar waar die nou weer terecht is gekomen. Zal nog even jouw richtlijnen doornemen hoe te reageren (nog steeds wennen).
    Zoen, Bar

    BeantwoordenVerwijderen