maandag 17 augustus 2009

Op de cyclo

Iedere toerist maakt een tocht op een cyclo, dus het leek ons een leuk idee om dat met de kinderen ook een keer te doen. Zo verkennen we HCMC uit een ander perspectief dan vanuit de luxe auto met airco. Rob zit met Jasper en Koen in een fiets, ik zit met Loes.














Loes zit strak tegen me aan en vind het eng als we een groot plein moeten oversteken. Van links komt een bus in volle vaart aan, van rechts komen tientallen scooters, auto's wroeten zich erlangs. Tja, helemaal verantwoord in Eurpese ogen is het geloof ik niet. Maar goed, alle toeristen doen het en de cyclo's hebben geen werk meer als er veel ongelukken gebeuren. Zo stellen wij onszelf maar gerust. Na even in het drukke verkeer gereden te hebben, lijkt het te wennen. Het is fantastisch om het leven vanuit een 'fiets' te zien !

Na een tijdje gaan we de kleine straatjes in. Alles gebeurt op straat, de huisjes waar je inkijkt zijn piepklein. Mensen hangen, liggen op de grond of zitten voor de deur. Er zijn tallozen piepkleine winkeltjes, waar vanalles wordt verkocht. Kruiden, uitlaten, speelgoed, eten, wierookstaven, alles is er.












De kinderen kijken hun ogen uit en vinden het prachtig, zelfs Koen ! Iedereen kijkt naar ons als blanke kindjes en Loes, Jasper en Koen zwaaien naar iedereen, ze kunnen er niet genoeg van krijgen ! Jasper is teleurgesteld als de tocht is afgelopen. Dat geeft ons in ieder geval een goed gevoel en dat we vaker dit soort dingen kunnen ondernemen !

En dan weer de verbazing van het 'gewone' leven. Na het openen van een rekening, heeft het me aardig wat moeite gekost om het pasje te activeren voor internetbankieren. Op 3 verschillende plaatsen moest ik registreren (wat natuurlijk niet direct lukte) en ik geloof dat ik voor bankoverboekingen nogmaals moet registreren. Vandaag kwam de gordijnenman met een rekening brengen van 24 miljoen dong. Nee, overmaken liever niet, cash. Tja, hoe ga ik dat doen. Een goed betaalde hulp krijgt 4 miljoen dong, bij de geldautomaat kun je 5,8 miljoen pinnen. Ik heb niet zoveel trek om een half uur in de auto te zitten naar de bank. Al gauw kom ik achter de oplossing: gewoon je bankpas een aantal keren achter elkaar in de automaat stoppen ! Zo gezegd, zo gedaan: je steekt gewoon 4x achter elkaar je pas in de automaat en plukt dan je rekening leeg ! Heerlijk, die schijnveiligheid.....







1 opmerking:

  1. Dit is mijnerzijds een test of mijn reaktie op
    het blog doorkomt. Ik heb meegenoten jullie
    met zijn allen in de cyclo. Spannend hoor.
    Ik hoop dat het gelukt is mijn reaktie.

    BeantwoordenVerwijderen