vrijdag 2 oktober 2009

Weer een week omgevlogen

Het bijzondere begin van de week was Rob's verjaardag. Eerst wilde hij niets vieren, totdat hij zaterdagavond bedacht om de dag erna appeltaart met gebak te tracteren. En het gezellige hier is dan ook dat de agenda's niet zo vol zijn en dat er dan ook een aardig clubje zit ! Maandag op het werk hoefde hij niet te tracteren, dat wordt hier voor je gedaan. Wel wordt verwacht dat je ze mee op de borrel neemt, dus dat komt nog.

De weken beginnen een redelijke structuur te krijgen.
Koen op school van 8-11.30, anderen tot 14.30. Maandag Loes tennisles, Koen Nederlandse speelanderhalfuurtje op creche, maandagavond Loes gitaarles, Jasper fluit en heb ik 1,5 uur tennisles. Dinsdag Loes Nederlandse les tot 17.30. Woensdagavond Rob en ik Vietnamese les (ik weet niet of we dat ooit gaan leren, na 2 lessen zijn we aardig gedemotiveerd !). Donderdagochtend ga ik uur zwemmen op sportclub, Jasper Nederlands tot 17.30, Loes tennisles, Koen voetbal. Vrijdagochtend tennis ik uur met aantal dames, zondag 7.30 (!) Jasper voetbal.
Kortom: het schema is net zo druk als in Nederland.

Loes had afgelopen woensdag uitvoering van een musical. Met 4 Year4 klassen hebben ze 4 weken hard geoefend en met recht een prachtige musical opgevoerd ! Met zang en dans en een prachtig decor werd dit opgevoerd in het theater van school. Loes was beretrots natuurlijk !

En dan wordt aan mij vaak gevraagd hoe ik m'n tijd doorbreng. Ik heb korte ochtenden, omdat ik Koen al om 11.30 moet halen. Als ik ergens heen ga ben ik al gauw half uur - drie kwartier onderweg, maar ik probeer 1x in de week iets 'toeristisch' te ondernemen. Daarnaast ga ik me
1-2 ochtenden per week inzetten voor de Peerke Donders Foundation (PDF). Dit is een Nederlandse stichting op het gebied van leprabestrijding, die samenwerkt met locale hulpverleners in Vietnam, Laos en Cambodja. In deze landen ontstaan sinds de jaren '80 (toen er medicijnen kwamen) niet veel nieuwe gevallen meer, maar leprozen zijn wel altijd 'weggestopt' in lepradorpen en namen niet deel aan de actieve maatschappij. Projecten zijn dan ook gericht op sociaal-economische ontwikkeling van deze mensen, scholing, bouwen van scholen en huizen en medische ondersteuning. Projecten duren doorgaans 1-2 jaar (soms tot 5 jaar) en worden aan het begin en eind bezocht (soms als nodig tussendoor). In Nederland wordt geld van donateurs ontvangen, hier locaal worden aanvragen voor projecten ingediend. Omdat er veel expats zijn weggegaan deze zomer, waren er nog 2 vrijwilligers over. Nu komen er weer 4 mensen bij en kunnen meer projecten begeleidt worden. Volgende week gaan projecten verdeeld worden en weet ik meer wat ik ga doen.

Verder ben ik klassemoeder van Koen's klas (hoef ik niet heel veel voor te doen) en zit ik in de Sinterklaascommissie. Hiermee zijn we wel al erg druk, want het is een hele toer om hier chocoladeletters, pepernoten en taai taai op tijd te krijgen. Hoeveel Pieten hebben we en zijn er genoeg Pietenpakken? Moeten die bijgemaakt worden? Hebben we genoeg schmink (ivm warmte moet ieder half uur worden bijgeschminkt) ? Er moet toestemming gevraagd worden om de boot van Sinterklaas te laten aanmeren. Tja, leg maar eens uit aan een Vietnamees dat de Hollanders een feestje hebben, waarbij een man verkleed komt die cadeautjes komt brengen.
We willen een Sinterklaasvideo laten zien, maar kunnen we die met iemand laten meekomen, zodat we een nieuwe hebben ? Had ik net geregeld dat Edwin taai taai meeneemt in z'n koffer, vraagt iemand me of hij die taai taai niet kan thuislaten, want dit weekend wordt Leids ontzet gevierd (wie heeft dat in Nederland ooit gevierd ?). Er zou 8 kg rookworst meekomen met iemand, maar 5 kg rookworst is opeens niet aangekomen, of Edwin niet rookworst kon meenemen....

Jammer vind ik wel dat ik niet verder kan met mijn opleiding fotografie. Hier is niets Engelstalig, vanuit Nederland krijg ik het niet voor mekaar. Nu ben ik druk mijn fotoboek over Nederland af te krijgen (in plaats van er een te kopen heb ik het laatste jaar Nederland in beeld gebracht en ben ik in boekvorm aan het brengen). Daarna moet ik maar kijken hoe ik het hier verder ga oppakken en ga vormgeven...

En dan de afsluiting van de week. Vandaag was het Moonfestival in Vietnam. De 15e dag van de 8e maand in het Chinese/Vietnamese nieuwjaar. Een belangrijk feest, waarbij oorspronkelijk ouders na drukke oogst samen met hun kinderen danken bij volle maan, die dan het volste is van het hele jaar, een teken van welvaart en voorspoed. Er wordt dan 'mooncake' gegeten en kinderen lopen met lantaarns.
Onze kinderen mochten in traditionele Vietnamese kleding naar school. Daar was eerst een opvoering met dragon dancers, erg mooi om te zien, zeker voor de kleintjes wel spannend! Daarna hadden ze nog een toneelstuk met het verhaal.






En dan nog Tropical Storm Ketsana. Nee, wij hebben er niets van gemerkt. M.n. Danang, in het midden aan de kust is zwaar getroffen. 93 doden, 23 vermisten staat de teller nu. Vreemd genoeg hebben wij niet eens slecht weer gehad. Wel hebben we onze trip naar Dalat afgeblazen. Rob moest erheen voor business en wij zouden het weekend meegaan. Vanwege voorspellingen voor een nieuwe storm en vanwege de ravage die ook in dat gebied is, zijn de Unilever activiteiten gecancelled en hebben wij dat ook gedaan.
Vanavond is Edwin van de Ronde Tafel aangekomen voor een paar dagen, dus dan gaan we er op een andere manier een heel gezellig weekend van maken !



2 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat jullie daar ook aan het tennissen zijn.

    Ik blijf jullie volgen.

    liefs Saskia Dewi en Kaylee

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Rob & Carla,

    Wat leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie belevenissen in Vietnam en mooie indrukken op te doen via de prachtige foto's! Bijzondere weken hebben jullie nu al achter de rug. Ongetwijfeld duurt het nog wel een tijdje voordat alles als 'normaal' voelt daar, als dat al kan. Valt de Europeesche bril af en toe al af? We blijven volgen!

    Veel groeten,
    Edwin & Maaike

    BeantwoordenVerwijderen